Whistleblowertilbud
til det frivillige sociale arbejde

Sådan behandler vi din indberetning

Når du har sendt din indberetning, får du et svar fra os inden for 10 arbejdsdage.

Når du har sendt din indberetning via formularen for anonyme henvendelser, modtager du en kvittering på din skærm sammen med en pinkode til din postkasse. Inden for 10 arbejdsdage vil der i din postkasse være et svar fra os. Du kan tilgå din postkasse med pinkoden i max tre måneder fra den dato, du har indsendt din indberetning.

Vælger du at bruge formularen for ikke-anonyme henvendelser, modtager du ligeledes en kvittering på din skærm. Inden for 10 arbejdsdage bliver du kontaktet via mail eller telefon af en af CFSA's særligt betroede rådgivere.

Alle indberetninger og kontaktoplysninger behandles fortroligt.

Brug af særlig postkasse til anonyme indberetninger

Al kommunikation mellem dig og CFSA foregår via en særlig postkasse, som kun du og få ansatte på CFSA har adgang til. Her kan du være anonym, og CFSA har ikke adgang til at se dine person- og kontaktoplysninger - med mindre du selv har skrevet dem.

Vær opmærksom på, at du kun har adgang til din postkasse ved at bruge en pinkode, som står på skærmen, når du har indsendt din indberetning via formularen. Du skal selv gemme pinkoden. Du kan ikke få pinkoden sendt via mail eller fra CFSA. Hvis du glemmer pinkoden, må du indsende din indberetning igen og oprette en ny postkasse.

Sådan håndterer vi indberetninger

Alle indberetninger - såvel anonyme som ikke-anonyme - undersøges af ganske få betroede ansatte ved CFSA. Derudover orienteres CFSA’s centerchef om alle whistleblowerindberetninger.

Når vi har modtaget din indberetning, vil den ansatte indledningsvist vurdere, om der er grundlag for at undersøge den nærmere, eller om CFSA må afvise din indberetning. Hvis vi afviser at behandle din indberetning, får du besked med en kort begrundelse i din postkasse inden for 10 arbejdsdage.

Hvis der er grundlag for at undersøge din indberetning nærmere, går den ansatte i gang med at udarbejde et svar. Svaret vil indeholde vejledning og henvisning til, hvordan du kontakter den relevante myndighed inden for det område, din henvendelse omhandler. Du modtager et svar i din postkasse inden for 10 arbejdsdage og kan se det i op til tre måneder efter den dato, hvor du har sendt os din indberetning.

Ofte vil CFSA være nødt til at sende dig supplerende spørgsmål for f.eks at vide, hvilken myndighed du skal kontakte. Derefter er det op til dig, om du vil kontakte den relevante myndighed.

I alvorlige tilfælde om f.eks. manipulation af dokumentation eller brud på regler kan CFSA vælge at tilbyde vejledning i, hvordan du kan fremlægge din indberetning for de relevante myndigheder, men det er stadig dig selv, der skal gå videre til myndighederne.

I helt særlige tilfælde om f.eks. snyd med offentlige midler – og for at sikre dit ønske om anonymitet – kan CFSA tilbyde at gå videre med indberetningen til den relevante myndighed, uden du selv behøver at gøre mere. I sådanne tilfælde vil CFSA være mellemmand for kommunikationen mellem dig og den relevante myndighed via din postkasse. På denne måde kan du forblive anonym under hele forløbet.

CFSA har ikke mulighed for at være bisidder for dig.

Afvisning af en indberetning

Der kan være flere grunde til, at vi afviser at gå videre med din indberetning:

I det svar, du modtager fra os i din postkasse eller mail, vil der stå, hvis CFSA ikke går videre med din indberetning. Er det relevant, vil vi henvise dig til materiale, anden rådgivning eller relevante aktører, der kan give dig viden, du kan få gavn af.

Hvis du vil klage over vores vurdering , kan du enten vælge at sende os en mail eller - hvis du fortsat vælger at være anonym - kan du skrive det i et svar til os via din postkasse. CFSA’s centerchef vil så se på din indberetning igen.

Herefter svarer vi dig på mail eller i din postkasse (hvis du har valgt at være anonym), om vi har ændret vores vurdering, eller om vi fastholder, at din indberetning ligger udenfor tilbuddets rammer. 

Du kan da klage til Socialstyrelsen, der er tilsynsmyndighed for CFSA.

Afslutning af sagen

Når CFSA afslutter sagen få du enten besked i din postkasse eller via mail, når du har sendt din indberetning via den ikke-anonyme formular. Har du valgt at være anonym lukker vi din postkasse kort efter, at vi har afsluttet sagen. Herefter kan du ikke sende yderligere spørgsmål eller kommentarer til din anonyme indberetning. Du kan tilgå din postkasse og se vores svar i op til tre måneder fra den dato, hvor du sendte din indberetning. Herefter har du ikke længere adgang til postkassen.

Vil du i kontakt med os igen, skal du enten oprette en ny indberetning via formularerne eller kontakte CFSA's almindelige rådgivning

Senest revideret
31. august 2020