Sådan forbereder du en indberetning
Her har vi samlet alt, du skal vide, før du sender en indberetning til Whistleblowertilbud til det frivillige sociale område. Når du skal sende en indberetning, skal du bruge en af de to særlige whistleblowerformularer. Du finder link til formularerne nederst på siden.
Før du sender din henvendelse
1. Du skal sikre dig, at du er i målgruppen for tilbuddet
Husk at sikre dig, at foreningen, organisationen eller det projekt, du henvender dig om, er omfattet af den målgruppe, tilbuddet dækker. Hvis organisationen ikke er inden for målgruppen, kan du ikke sende en indberetning via tilbuddet.
Hvem er omfattet af Whistleblowertilbud til det frivillige sociale område?
Tilbuddet er målrettet frivillige, bestyrelsesmedlemmer, ansatte og brugere i foreninger og frivillige sociale organisationer samt initiativer og projekter på det frivillige socialområde.
Foreninger, organisationer eller projekter inden for målgruppen er frivilligt grundlagt og har et socialt formål/indsats eller aktiviteter, der er målrettet udsatte mennesker eller borgere, der har behov for en social indsats.
Eksempelvis er frivillige organisationer, der arbejder med udsatte børn, ensomme unge, ældre, voldsramte kvinder, hjemløse og misbrugere eller som arbejder med at forbedre vilkårene for mennesker med psykiske sygdomme og lidelser, omfattet af Whistleblowertilbud på det frivillige sociale område.
Har den organisation, du henvender dig om, et formål, som ligger inden for fx kultur, idræts- eller fritidsområdet, kan du ikke anvende tilbuddet, men du er velkommen til at bruge oversigten over de myndigheder, der kan være relevante for dig at kontakte, hvis du har en mistanke om snyd og misbrug af offentlige midler mv.
2. Hvilken viden eller mistanke kan du indberette?
Du kan videregive viden om alvorlige forhold eller begrundet mistanke om overtrædelser af love, regler, kontrakter, snyd med offentlige puljemidler mv. i foreninger og frivillige sociale organisationer, initiativer og projekter inden for det frivillige sociale område.
Alvorlige forhold er fx oplysninger om:
- Overtrædelse af gældende love og regler
- Økonomisk kriminalitet såsom underslæb, bestikkelse, bedrageri og dokumentfalsk
- Afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger til offentlige myndigheder
- Fysisk og psykisk vold samt seksuelle krænkelser
- Korruption
- Uregelmæssigheder vedrørende regnskabsføring og revision
Ovenstående liste er kun eksempler. Er du i tvivl om, hvorvidt du skal videregive din viden/mistanke eller ej, opfordrer vi til, at du i formularen skriver om din tvivl, og at du gerne vil kontaktes.
Hvilken viden kan du ikke indberette?
Du må ikke bruge tilbuddet til bevidst falske anklager mod personer, og du må ikke indberette bevidst usande oplysninger. Du kan heller ikke bruge tilbuddet, hvis du er utilfreds med de demokratiske processer, vil klage over ændringer af vedtægter eller valg til bestyrelsen i din forening, eller hvis du synes, at foreningens bestyrelse eller jeres leder træffer beslutninger, du er uenig i. Det er en del af foreningsdemokratiet og ikke et anliggende, hverken CFSA eller offentlige myndigheder kan gå ind i. Andre forhold som for eksempel interne konflikter i foreningen, personkonflikter og samarbejdsvanskeligheder i bestyrelsen eller mellem leder og frivillige ol. kan heller ikke indberettes via tilbuddets formularer.
3. Tænk din henvendelse grundigt igennem
Før du sender en indberetning, er det vigtigt, at du tænker den godt igennem, og måske også vender din viden og mistanke med en person, du har tillid til. Tænk også over om du vil stå til rådighed for en evt. videre undersøgelse og angive dine kontaktoplysninger. Ligeledes om CFSA må kende dit navn og tilhørsforhold til organisationen.
Vi anbefaler, at du stiller dig til rådighed, da CFSA og offentlige myndigheder kan have brug for yderligere oplysninger fra dig for at forstå din indberetning og for at vejlede dig eller henvise dig til rette myndighed. Ønsker du at være anonym, kommunikerer vi med dig via en særlig lukket postkasse, så vi ikke behøver at kende dit navn.
4. Myndigheder du kan kontakte
Overvej, om du skal gå direkte til den specifikke offentlige myndighed, der har juridisk hjemmel og mandat til at undersøge de forhold, du ønsker at påpege.
Vær opmærksom på, at du altid kan bede om at være anonym, men kun de myndigheder, som har en whistleblowerordning (og lovhjemmel), må undlade at udlevere oplysninger om dig og din indberetning, hvis der bliver begæret aktindsigt.
Brug vores overblik til at læse mere om myndighederne og eventuelle whistleblowerordninger.
Brug den særlige whistleblowerformular
Brug den særlige formular, når du indsender en indberetning
Kun ved at bruge formularen til anonyme eller fortrolige (ikke-anonyme) indberetninger kan du sikre, at din henvendelse bliver håndteret som formidling af en mistanke eller konkret viden om snyd eller uhensigtsmæssig adfærd; Med andre ord som en whistleblowerindberetning.
Vi behandler alle indberetninger fortroligt.
Sådan kommunikerer vi med dig, når du vil være anonym
Ønsker du at være anonym og få et svar på din indberetning, skal du oprette en postkasse. Du opretter postkassen, når du sender en indberetning i formularen til anonyme indberetninger. I formularen er der en vejledning til, hvordan du indsender en indberetning og opretter en postkasse.
Al kommunikation med dig foregår via din postkasse. CFSA - eller andre - har ikke adgang til at se dine person- og kontaktoplysninger, med mindre du selv har angivet dem.
Sikkerhed og privatlivspolitik
For at sikre, at du kan være anonym, når du bruger formularen til anonyme indberetninger, er hjemmesiden og formularen hostet af en ekstern IT-leverandør og uafhængig fra alle andre it-systemer i CFSA. Iflg. vores databehandleraftale med den eksterne IT-leverandør, har vi ikke adgang til at spore din ip-adresse eller dig som person.